Jag fattar mig inte på det här.

Jag undrar verkligen varför icke-kristna nånsin skulle bry sig om att bli vigd inför en gudom som de ändå inte tror på. Varför N Å G O N S I N  bry sig? For the sake of trying to be somebody? Tycka saker hit och dit för att göra sig hörd? Patetiskt mänskliga anledningar - och vi är ju patetiskt mänskliga, allihopa. Särskilt jag.
 Jag har inte hört ett vettigt argument för att viga lik-könade personer i kyrkan. Inte ett enda, vad jag kan komma på nu i alla fall ^^
Många drar direkt igång med "ja, men det är mycket i Bibeln som man inte har med längre"  - visst, men sakramenten håller man ganska stenhårt på - nu när ni ändå vill vara med och diskutera.
 
Finns ju de som menar att "all kärlek är bra kärlek" också. Men det tror jag inte på.
 - Vissa typer av "kärlek" till djur är ju inte bra.
 - Kärlek mellan vuxna och barn har ju inte varit så accepterat i vårt moderna samhälle.
 - Förhållanden mellan man och kvinna kan också vara osunda, faktiskt.
 Jag försöker inte jämföra någon typ av kärlek med någon annan, jag säger bara att all kärlek inte är bra kärlek.

  Jag har sett på ställen som kommentarspalterna på Tjuvlyssnat.se och YouTube att så fort någon ens tänker ordet "religion" i en kommentar/ett inlägg så blir det korståg och jihad bland kommentarerna.
Jag vill inte se något sånt här. Jag kan faktiskt spärra ip-adresser från den här bloggen. Känn på den. Så var nu inte för ivriga, om ni skulle vilja skriva något.

 Fast det här är bara löjligt. För folk lyssnar ändå inte på varandra när de befinner sig på en internet-sajt.

Kommentarer
Postat av: Dina

Det handlar om traditioner kära du. Människor förstår inte hur inpräntade de är med traditioner sen födseln, inte förren de inser att den traditionen omöjligt kan innefatta dem själva. (Med tanke på homofrågan alltså.) Och där fick du också mitt svar på frågan kring de som inte tror på själva vigseln. Det är tradition och det är svenskt och det är himla trevligt.

2009-01-22 @ 20:52:00
URL: http://dinaintetina.blogspot.com
Postat av: Helena

Vi överbryr oss. Jag kom på ordet själv, faktiskt.

2009-01-23 @ 09:51:56
URL: http://helenasofiawaldenstrom.blogspot.comh
Postat av: Sara

jag vet, varför vill svenska kyrkan stå för tradition, är det inte religion vi är? vi kanske kan införa att hela kyrkan letar påskägg. det är en mysig tradition. gör en lag om det.

2009-01-23 @ 09:56:00
Postat av: Johannes

FAN asså!



(Nuff said)

2009-01-23 @ 18:02:19
URL: http://hemmagossen.wordpress.com
Postat av: anna

Dina: Visst är traditioner trevliga, men varför vill man ta del i en tradition där det innebär att man lovar något inför Gud när man inte ens tror på en Gud? Jag tycker det krävs ett större argument än att det är trevligt. Varför inte gifta sig borgerligt i nåt fint slott, det blir ju samma sak för dom i så fall?

2009-01-23 @ 18:17:48
URL: http://torstenborsten.blogspot.com
Postat av: Dina

Jag tror att på samma sätt som vigseln är inför Gud för dig och andra troende är det för icke troende inför nära och kära, något som för dem själva symboliserar att de menar allvar med sin kärlek. Därför tror jag att många väljer, trots sin otro, att vigas i en kyrka. För traditionens och känslans skull. Men bröllop på andra platser är ju inte heller ovanigt. Om jag nu mot förmodan skulle gifta mig kan jag mycket väl tänka mig att göra det både i en kyrka eller också på något annat trevligt ställe. Jag skulle vilja påstå att icke troende människor inte ser på "vigas inför Gud" på samma sätt som troende. Och då lämnar det bara tradition som argument kvar vilket jag inte tycker är upp till någon att dömma om det är ett argument stort nog eller inte. Det bara är så och det borde folk sluta ifrågasätta. På samma sätt som homosexuell vigsel borde sluta ifrågasättas eftersom det egentligen inte är något att diskutera. Den kristna tron välsignar inte homosexuella giftemål, det bara är så.

2009-01-23 @ 20:16:43
URL: http://dinaintetina.blogspot.com
Postat av: Hilma

Har mycket diskussioner om detta i skolan just nu, och eftersom att jag inte kan stå för att jag är helt för att homosexuella vigs i kyrkan får jag ta mycket kritik. I dagens samhälle med lika rättigheter och allt är det svårt för många att ens reflektera och acceptera tanken på att det inte skulle vara helt okej moraliskt sett.

Enkelt sagt, i bibeln står det att äktenskap ska ingå mellan man och kvinna. Inte mer med det. Om det är vad religionen står för får man acceptera det. Jag vet själv inte helt vart jag står i frågan, men jag tycker inte att man ska se det som självklart att man ska välsigna ett homosexuellt äktenskap i kyrkan och bli förvånad när det finns präster som inte uppskattar detta. Det finns många troende homosexuella och det måste kännas konstigt för dem att inte få sitt äktenskap välsignat av Gud om de vill det. Men som Dina skriver, den kristna tron välsignar, i grunden, inte homosexuella äktenskap, så det så. De får väl helt enkelt gifta sig borgerligt i så fall.

Gah, jag vet inte. Svår tvistefråga, och ännu svårare blir det när svenska kyrkan är splittrad på denna punkten.

2009-01-23 @ 21:58:21
URL: http://hilmas.blogg.se/
Postat av: Johannes

Faktum är att homosexuella och heterosexuella har exakt samma rättigheter vad gäller giftermål. En homosexuell man får inte gifta sig med en man, men det får inte en heterosexuell man heller. Förtydligande: Oavsett sexuell läggning får man gifta sig med nån av motsatt kön, men inte med någon av samma kön. Lika rättigheter!

2009-01-23 @ 23:00:49
URL: http://hemmagossen.wordpress.com
Postat av: Dina

men obviesly! problemet är ju att en homosexuell inte skulle vilja gifta sig med det motsatta könet, problemet är att en homosexuell vill gifta sig med samma kön, problemet är att den rättigheten inte finns.

2009-01-23 @ 23:05:24
URL: http://dinaintetina.blogspot.com
Postat av: Johannes

Fast det finns många som vill ta vad de vill i en affär utan att betala, den rättigheten finns inte heller. Det finns många rättigheter som inte finns.

2009-01-25 @ 13:50:54
URL: http://hemmagossen.wordpress.com
Postat av: Majk

Jaja, alla har fel ändå. Bara jag har rätt :D

2009-01-25 @ 16:36:03
Postat av: Dina

Johannes du ordbajsar. Sluta med det för ordbajsning är bland det mest irriterande du gör. Och Majk, du vet att jag har rätt.

2009-01-25 @ 19:25:15
URL: http://dinaintetina.blogspot.com
Postat av: Majk

Dina, du passar dig, för du vet att jag måste behagas med offergåvor och smicker för att jag ska digga din tatuering. MwAhaha

2009-01-25 @ 21:05:03
Postat av: Johannes

Dina, I en diskussion kan man inte skylla på saker som ordbajs. Man måste vinna med argument. jag kan ändra mig mot bättre argument, kan du?

2009-01-25 @ 21:45:20
URL: http://[email protected]
Postat av: Dina

Johannes, ge mig dem då så det finns något värt att argumentera mot?

Majk, du skulle nog digga min tatoo om jag så kom och bombade sönder ditt hem. :D

2009-01-26 @ 06:50:10
URL: http://dinaintetina.blogspot.com
Postat av: Johannes

Dina: Läs igenom kommentarerna igen så hittar du argument.

2009-01-26 @ 15:36:37
URL: http://hemmagossen.wordpress.com
Postat av: Majk

Dags att skärpa sig, pojkar och flickor. Ni kan väl ringa upp varandra nån eftermiddag istället så att ni kan höra varandras argument? :)

2009-01-26 @ 17:08:25
Postat av: Dina

Johannes. Jag läser men ser absolut inget relevant eftersom rättigeheten att gifta sig med det motsatta könet inte är frågan just nu. Det har det aldrig varit. Kommer aldrig att vara.

2009-01-26 @ 20:01:21
URL: http://dinaintetina.blogspot.com
Postat av: Dina

Majk. Du kan ringa någon eftermiddag och höra Johannes bajsargument!

2009-01-26 @ 20:03:08
URL: http://dinaintetina.blogspot.com
Postat av: Jessica

usch va jag inte tycker om ditt inlägg. Det är mycket irriterande och jag tycker du har helt fel. Om du nu tycker vi ska acceptera dina åksikter så ska du ju kunna acceptera andras!!

2009-02-07 @ 22:13:03
Postat av: Majk

Jag accepterar helt klart andras åsikter.

Jag utgår från antalet Jessicor jag känner och antar därmed att du inte ingår i min vardag, alltså vet du inget om hur jag handskas med andras åsikter. Så tagga ner, möt mig IRL om du vill hacka på mig. Annars kan du nog hålla dina åsikter för dig själv.



(nej, nu accepterade jag visst inte din åsikt.. jobbigt...)

2009-02-07 @ 22:22:35
URL: http://donttouchmy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0