WWJD?

Något som jag ofta och länge tänkt på.
 Nu kommer det alltså ut på bloggen också.
  Hoppas bara att jag inte skrivit det här förut, jag är inte helt säker ^^ BUT HERE GOES!

Alla ni som läser det här och inte tror på Jesus existens, än mindre allt det står om honom i Bibeln, skit i det, för en stund. Mmkay?

Om alla levde som Jesus (påstås) ha levt, vem skulle då vara ledsen? Vem skulle vara diskriminerad? Vem skulle vara bortglömd? Nä, precis.
 För den Jesus som beskrivs i Bibeln, han var heltigenom god. Om alla levde som Jesus, då skulle exempelvis mobbing inte finnas. Har ni tänkt på det?

 Till saken hör också Budorden. Ni vet, de där tio "reglerna" som är helt omöjliga att följa...
En vän fick insikten häromveckan att Budorden är utformade för att inte såra någon. Dagens analys, säger jag. Visst, kanske lätt för mig att veta som gått på läger och fått undervisning, så jag kan förstå att det finns många som tror att det är en massa lagar som skapades för att reglera folket. Visst, till viss del. Men inte för reglerandets skull, utan för människans egen skull. Hon är suverän på att skada sig själv och andra, men följer man Buden så skadar man ingen, på något sätt.
 Tänk efter: Tror du inte att det finns en ganska god anledning till att nästan alla av Buden finns med i Sveriges lagsystem?
Precis.

Poängen med det här inlägget: Oavsett om man tror på Gud eller ej, kristna värderingar är helt vettiga. Värt att tänka på.
 :)


 (och nej; korståg, stena syndare och avlatsbrev är inte kristna värderingar)



Kommentarer
Postat av: maja

mycket vettigt. bra slutsatser. och även ateister och agnostiker kan ta åt sig de tio budorden, och stäva efter att leva som goda människor.

(Y)

2009-02-07 @ 22:13:35
Postat av: amac

katching!

Vi följer i princip de tio budorden, vår moral är ju grundad på dom, oavsett kristen eller inte. Vem tycker det är rätt att mörda, ljuga och vara otrogen, egentligen? Men folk gör det ändå, för att dom inte tänker. Tänka är en bra sak att göra ibland:)

Såna här inlägg = I Like. Eller Mi piace:D

2009-02-12 @ 15:27:43
Postat av: Hilma

Yes box, att Sveriges lagar är i princip grundade på kristna värderingar är i princip allmän kunskap. Folk bör tänka steget längre än så bara. Mer än så vill jag inte komma fram till just nu :P

2009-02-17 @ 21:10:52
Postat av: Hilma

Blä, jag kom inte fram till något vettigt. God natt och glad midsommar, hejdå så länge! ;)

2009-02-17 @ 21:11:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0