Återigen angående FRA-lagen Part I

Fick en kommentar på förra inlägget som löd "Nothing we can do about it, så varför inte vara öppen och se det från den ljusa sidan? ..."
 Jag vill bara säga att FRA-lagen inte hör hemma i en demokrati DEMOKRATI demokrati som Sverige faktiskt är.. ska vara.. borde vara... Folk som är inblandade i organiserad brottslighet och/eller terroraktioner bör vara smarta nog att komma förbi FRA's hinder. Om inte, ja då är de nog ganska dåliga på att vara terroraktörer eller ligor. Vad jag menar är att FRA-lagen bara kommer slösa resurser och göra folket uppretat - för jag är väldigt uppretad av allt detta tramsande. 

 EN TILL SAK, FAKTISKT. De ledamöter som röstade fram FRA-lagen känner sig tydligen lite oroliga av att deras ansikten, personuppgifter (och så vidare) publicerats. MEN WTF?!?! >_< DET VAR VÄL FÖR TUSAN DET NI VILLE?! De får läsa våra mejl, sms (och så fucking vidare) utan krav på brottsmisstanke - vi borde ju minst få veta vilka de är. Dessutom borde vi få kolla igenom deras e-brev, brev, sms OCH SÅ VIDARE. Shit, jag blir ju helt galen på det här ^^

 Men ja, det som ger mig en obehaglig känsla i magen är vad FRA-lagen kan hända att leda till. Nästa steg blir kortare och kortare, ju längre vi går med saker och ting, politiska frågor och samhällsfrågor alltså. Nu kan man alltså bli uppkollad utan att vara misstänkt, men nu tror jag knappast att alla kan bli uppkollade - det finns inte tillräckligt med folk för det. Men jag vet! Varför inte starta upp en hetlinje, som man kan ringa in till om man har någon, granne, vän eller familjemedlem som kan misstänkas för organiserad brottslighet eller terroraktioner? Då blir det genast mer effektivt och lätt. För det kanske är det ni vill, Stasi? OOOPS! Jag menar ju FRA!

Fuck this shit. Hellre FRI än FRA


EDIT: Jag gillar inte FRA-lagen särskilt mycket, men det finns väl folk som gör det. Alla får tycka som de själva vill, och på min blogg så uttrycker jag mina åsikter. That's it, live with it.

Kommentarer
Postat av: Helenasofia

Men det finns FORTFARANDE INGENTING vi kan göra åt det - du kan ju försöka, liksom. Jag är väl inte sjukt peppad på idén eller, men det är acceptabelt. Förresten har den ju knappt införts på riktigt än, så att uttala sig i förtid är bara dåligt egentligen. Och en sak till: det där var ett påhopp mer än någonting annat, och jag är sur.

Postat av: youknowmebythetrailofdead...

gosh. någon har mens -.-

2008-06-28 @ 00:45:50
Postat av: Thea

riksdagsledamöterna personligen har ingen som helst möjlighet att kolla din mejl.

dessutom så kommer förslaget bara att beröra trafik som strömmar över gränserna. de kommer inte kunna lyssna när du snackar med sofia till exempel. de har ingen befogenhet att läsa ett mejl du skriver till din lärare.

jag säger inte att jag är för lagen med det här, jag känner bara att det är lite missförstått och jag tycker att det är sjukt barnsligt med avlyssnat även om det på nåt sätt också är lite komiskt.

Skriv gärna ett argt inlägg som svar på det här, jag tål det ;)

2008-06-29 @ 20:00:49
Postat av: Dina

Att gå ut med attityden "finns inget att göra åt det" är, förlåt, men det är ren lathet och oengagemang så det skriker om det. Allt går att göra något åt, det handlar bara om hur hårt man är villig att jobba för sin sak. Det är ju hela grejen med demokrati, som majk här så fint understryker i sin blogg. Och med all rätt, demokrati är fint och det skall understrykas. Och bara för att få påpeka nu när jag ändå är i farten så anser jag att riksdagen har utnyttjat sin maktställning något ofantligt. De verkar inte gått efter vad folket anser om denna fråga på något vis och därför kmr maktgruppen med sannolikhet att se annorlunda ut efter nästa val. Synd för dem, alltså.

2008-06-30 @ 00:21:16
URL: http://dinaintetina.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0