Skillnaden mellan bra musik och musik som är bra

Ett påstående som jag utvecklat och tänkt ut, helt själv, under det senaste halvåret:
 Det finns två typer av bra musik. Den första typen är den typen av musik som I PRINCIP alla kan lyssna på. Det är godingar som reggae, "lättare" rock, vispop och en del med annan mainstream-shit. Varför? För att de flesta kan lyssna på det utan att få panik (borträknat vissa överkänsliga individer, typ korvar).
 Den andra typen är den som var och en kallar "sin egen musikstil." Tar mig själv som exempel, som metalhead är det heavy metal som är den andra typen av bra musik.
 Alltså, en typ av bra musik är "vänlig" musik som de flesta kan lyssna på, även om det inte ingår i deras förstahandsval. En individs förstahandsval av musik är också bra musik, även om andra inte tycker det. 
 
 Så, om ni nånsin hört mig säga "det är bra musik" så tänk då på att jag kan referera till den "vänliga" musiken, eller den riktigt bra musiken.


Peace V

Kommentarer
Postat av: Helena Waldenström

Men om jag (till exempel) bara lyssnar på sådan musik som I PRINCIP alla kan lyssna på (reggae, lättare rock, vispop osvosv) - ska jag då säga att jag lyssnar på sådant som alla andra KAN lyssna på, eller ska jag säga att det är min egen musikstil? enligt mig är det sista alternativet till att rekommendera, med tanke på att du har en uppfattning om vad majoriteten KAN lyssna på, och jag en annan. Ha en bra dag, typ - men inte alltför bra.

2008-07-31 @ 17:14:07
URL: http://metrobloggen.se/helenawaldenstrom
Postat av: Majk

Då, Helena, finns det tre alternativ:

1. Du är en allätare (men då måste du kunna lyssna på ALL musik, no objections.

2. Du har inte hittat dig själv än.

3. Du har ingen "riktig" musiksmak, bara gillar musik i allmänhet.



Jag ska ha en alldeles utmärkt dag på EH, själv ^^

2008-07-31 @ 20:34:18
URL: http://donttouchmy.blogg.se/
Postat av: amac

sen finns det bra musik i meningen att den är bra rent musikaliskt. Alltså gjord av duktiga musiker, typ klassisk musik även om man inte gillar den musiken.

Men antar att min musik är "vänligt" musik som alla kan lyssna på då ellr?;)

2008-08-01 @ 15:20:22
Postat av: Thea

Jag håller med Anna. Det finns bra musik som är bra för att man gillar den och bra musik som är bra för att den är snyggt gjord etc. Ska bara tillägga också att alla klassisk musik inte är bra (i meningen snyggt gjord) även om det kan verka så för en som inte är van :) Det finns så mycket dåligt inom den genren också.

2008-08-01 @ 18:28:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0